Den här veckan har fröken varit extra mycket tjatig. Vi har
repeterat det vi tidigare veckor pratat om – hur man är en bra kompis. Vi har
också pratat om att vi ska lyssna på alla lärare på skolan, vilket inte alltid
sker. Som hjälp på vägen har vi börjat med ett belöningssystem som utgår från
att eleverna tillsammans bestämmer sig över dagens mål som t.ex. ”Idag ska alla
ska vara med i leken” och sedan följa det en hel dag. Om vi klarar det målet
samt jobbar i lugn och ro under lektionerna den dagen får vi en makaron. När vi
samlat ihop 30 st makaroner kommer vi att baka en pannkakstårta tillsammans. Hittills har vi bara samlat 2 st. Det är
viktigt att vi lyssnar på lärarna, låter bli saker och ting på borden, samt
samarbetar när vi jobbar i par eller grupper under alla lektioner.
Friluftsdagen igår var lite rörig med några elever som gick
ur ledet och sprang upp i skogen, kastade stenar mot figurerna i trollskogen och
några klättrade på taket vid grillplatsen. Det var även mycket småkonflikter
under dagen, då det blev så stimmigt under promenaderna genom trollskogen. Resultatet
blev att vi förlorade så mycket tid på att lösa konflikter, ge uppmaningar om
hur vi håller oss säkra när vi är ute i skogen etc. så vi missade lekar som
Catta hade planerat för oss. Prata gärna hemma med barnen om att vi ska vara
förebilder till de yngre barnen som går i förskoleklassen och att vi vill fortsätta
att åka på utflykter med de andra klasserna. Diskutera även hur ditt barn kan
hjälpa klassen att samla makaroner för att skapa arbetsro, nå dagsmålet och
bidra till en positiv stämning i klassen.
Genom att ni som vårdnadshavare visar att det vi pratar om i
skolan är viktigt så förstärker vi budskapet för eleverna, vilket kan påskynda
processen ytterligare.
Trevlig helg!
Serap
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar